Murcof/مورکُف
امیرعلی محبی نژاد
حتی اگر طرفدار موسیقی الکترونیک هم نباشید، با شنیدن موسیقیMurcof نظرتان تغییر خواهد کرد.
فرناندو کرونا (Fernando Corona)، معروف به Murcof، آهنگساز 43 ساله، اهل مکزیک و متولد تیخوانا است. اولین ارتباط او با موسیقی به دوران کودکی باز میگردد، هنگامی که پدرش که خواننده و نوازنده گیتار بیس و آکاردئون بود، برای او یک ارگان ارزان قیمت خرید. در ابتدا جذابترین بخش موسیقی برای او، نحوه ساخت و تولید اصوات بود. او تحت آموزش پدرش با ساخت و تنظیم موسیقیهای کلاسیک و پاپ کمی آشنا شد و دریافت که کدام عناصر در موسیقی مورد علاقه اوست و کدام نیست.
در سن 11 سالگی، توسط یکی از دوستان پدرش که آلبوم Oxygéne اثر ژان میشل ژار (Jean Michel Jarre) را به او داده بود، با موسیقی الکترونیک آشنا شد. از 1985 تا 1989 با آموختن دروس پیانو و تئوری موسیقی شروع به نوازندگی کرد. در سال 1985 اولین کیبوردش را خرید که به وسیله آن میتوانست ضبط کند و ماهیت صداها را نیز تغییر دهد. در 1988 اولین کیبورد حرفهای خود را خرید. تجهیزات جدید این امکان را برای او فراهم میکرد تا هر صدایی را که میخواهد، بسازد و تولید کند. همچنین کار برنامهنویسی صدا را بر روی commodore 64 آغاز کرد. این رویه از سال 1988 تا 1991 ادامه پیدا کرد. در این دوره به همراه دو نفر از دوستانش، گروهی به نام Vortex تشکیل داد.
در اواسط دهه 90 کرونا به عنوان نوازنده کیبورد در یک گروه راک به نام Sonios عضویت پیدا کرد. موسیقی این گروه طی سالهای فعالیت، تغییرات بسیاری کرد، از پروگرسیو راک (Progressive Rock) گرفته تا جاز فیوژن
(Jazz Fusion). این تنوع باعث شناخت بهتر کرونا از فضاهای گوناگون و عناصر متفاوت در موسیقی شد. خود او از این دوره به عنوان مدرسهای برای یادگیری و شناخت بهتر عناصر مختلف سازنده موسیقی یاد میکند. در سال 1998 آلبوم گروه Sonios به نام 200 Fonios منتشر شد و توجه بسیاری را در صحنه موسیقی آمریکای لاتین جلب کرد.
در فاصله میان سالهای 93 تا 2000 به یادگیری ویولن سل پرداخت و در موسسهHarper’s Music در کالیفرنیا آموزش مهندسی صدا و ساخت و تنظیم موسیقی دید.
در سال 1999 او Sonios را ترک کرد تا بتواند تماماً روی پروژه الکترونیک شخصیاش به نام Terrestre متمرکز شود. در اواخر 1999 از سه نوازنده سبک الکترونیک، ایمیلی برای دعوت به همکاری دریافت کرد. او به این دعوت پاسخ مثبت داد و به این ترتیب عضوی از نوازندگان ، DJها و هنرمندانی شد که در آینده گروه Nortec Collective را تشکیل دادند.
در طول این سالها کرونا فعالیتهای بسیاری در زمینههای مختلف انجام داد که فرصت اشاره به تمامی آنها وجود ندارد. نمودار زیر تمامی فعالیتهای موسیقایی او را نشان میدهد.
در سال 2001 در خلال فعالیت با عنوان Terrestre، پروژه Murcofبا هدف کاوش در حیطه موسیقی کلاسیک مدرن ظهور کرد.
در سال 2002، Nortec collective را ترک کرد و به همراه دو دوستش کمپانی تهیه و توزیع موسیقی EDMرا تاسیس کرد که اولین آلبوم او به نام Martes را در سال 2002 در مکزیک به بازار داد.
شهرت جهانی او زمانی اتفاق افتاد که با تونی مارلی (Tony Marley) تهیهکننده و صاحب شرکت مستقل تولید و پخش موسیقی در انگلستان به نام The Leaf Labelملاقات کرد. این ملاقات منجر به پخش جهانی آلبوم Martes، سه ماه پس از پخش آن در مکزیک شد. این آلبوم نقدهای بسیار خوبی از مجلات معتبر مانند مجله انگلیسی
The Wire دریافت کرد و توجه بسیاری از صاحبنظران موسیقی الکترونیک را به خود جلب کرد.
کرونا مشخصاً از آروو پارت (Arvo Part) و هنریک گورکی (Henryk Górecki) به عنوان تاثیرات عمیق بر موسیقی Murcof نام برده است. Alva Noto و Sigur Ros نیز بر موسیقی او تاثیرگذار بودند.
او تاکنون با هنرمندان بسیاری همکاری کرده که از آن جمله میتوان آهنگساز معروف گوستاوو سانتااولایا
(Gustavo Santaolalla)، کوارتت زهی مشهور (Kronos Quartet)، نوازنده ترمپت جاز، اریک تروفاز
(Erik Truffaz) و نوازنده چیرهدست تبلا، تالوین سینگ (Talvin Singh) را نام برد. او تاکنون همچنین چند موسیقی فیلم و موسیقی تیزر تبلیغاتی نیز ساخته است.
موسیقی Murcof الکترونیک (Electronic) است. البته گسترهای از زیرشاخههای این سبک مانند آمبیِنت (Ambient)، مینیمال تکنو (Minimal Techno)، اکسپریمنتال تکنو (Experimental Techno)، گلیچ (Glitch) و آی دی ام (IDM) را شامل میشود. به این فضا وجود رگههایی از موسیقی کلاسیک (classical)، جاز (jazz)، پاپ (pop) ، راک (rock) و برخی موسیقیهای فولکلور آمریکای لاتین مانند سالسا (salsa) را هم باید افزود.
آثار Murcof از لایههای متعددی برخوردار است و در سطوح مختلف، حس شنوایی را درگیر میکند. همچنین جزئیات بسیاری در آثار او به گوش میرسد. این جزئیات شامل بخش های متنوعی است از میکرو- ریتمهایی (micro-rhythm) که با دقت و وسواس بسیار پردازش و ساخته شدهاند تا نمونهگیریها و برشهایی از قطعات اجراشده کلاسیک،از ضبطهایی از صداهای محیطی گرفته تا فضاسازیهای زمینه و پسزمینه موسیقی. فضای غالب در موسیقی او فضایی وهمآلود، تاریک، اسرارآمیز، غیرمنتظره، پیچیده، ریتمیک، ترسناک، مالیخولیایی و خلوت است. او با موجزترین اجزای صوتی، ترکیببندی
بینقصی بهوجود میآورد. تکتک و کوچکترین اصواتی که شنیده میشوند با چنان دقتی پردازش و گزینش شدهاند که درستترین نقش را در اثر ایفا کنند و مجموعهای که به عنوان یک ترکیب موسیقایی الکترونیک به گوش میرسد مجموعهای بینقص است. اگر مشغول انجام کاری هستید که به تمرکز احتیاج دارد، شخصاً گوشدادن به ساختههای او را توصیه میکنم. موسیقی او با جهان اطراف و جهان ذهن شما یکی میشود و پس از مدتی دیگر وجود آن را احساس نمیکنید. به بیان دیگر موسیقی او باری بر فضا تحمیل نمیکند.
آلبومهای او عبارتند از:
• Martes (2002) (Static Discos (Mexico)/Leaf (UK/US)
• Utopia (2004) (Leaf)
• Martes/Utopia (2005) (Static Discos) (Mexico only double CD)
• Remembranza (2005) (Leaf)
• Cosmos (2007) (Leaf)
• The Versailles Sessions (2008) (Leaf)
• La Sangre Iluminada (2009) (Intolerancia) (soundtrack)
لینکهای نمونههایی از موسیقی murcof:
• Memoria: http://grooveshark.com/#!/s/Memoria/3qb2kw?src=5
• Rostro: http://grooveshark.com/#!/s/Rostro/53MSGE?src=5
• Cielo: http://grooveshark.com/#!/s/Cielo/53MWIQ?src=5
منابع:
• http://en.wikipedia.org/wiki/Murcof
• http://www.allmusic.com/artist/murcof-mn0000513770
این مطلب برای سایت سازباز نوشته شده است و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد میباشد.