چهار راه برای دانستن اینکه آیا میکس قطعهی شما زیادی شلوغ است (و راه حلهای آن)
برگردان | عباس سیدین
هنر میکس از جهات بسیار بهمعنی حفظ تعادل است؛ تعادل بین بسامدها، شدت صداها، جاگیری سازها و غیره. در بسیاری موارد وقتی میخواهیم تعادل را بین چندین عامل برقرار کنیم اوضاع بههم میریزد. پیش از آنکه کار یک قطعه را تمام کنید بهتر است چند آزمون انجام دهید.
۱. آیا صدای تکتک بخشها شنیده میشود؟
قرار نیست که همهی صداها در ردیف اول شنیده شوند، اما اگر عناصر شاخص مثل صدای خواننده، ساز کوبهای یا ملودی اصلی بهخوبی شنیده نمیشود میکس خوب نیست. ایرادی ندارد صداهای متعددی را باهم ترکیب کنید، اما مطمئن شوید بسامدها بهخوبی باهم متعادل شدهاند. راه حل: بر خطوطی تمرکز کنید که میخواهید بهوضوح شنیده شوند. تکتک و گروهی بر روی صداها کار کنید تا به تعادل برسند.
۲. آیا صدا کروکثیف است؟
اصطلاح «کروکثیف» بهوفور در میان میکسکنندهها شنیده میشود و معنایش این است که بسامدها باهم درگیر هستند، خروجی نهایی به پیک (peak) میرسد و صداها تخریب (distort) شدهاند. راه حل: یکی از راهها این است که بسامدهای خیلی پایین و خیلی بالا را کنار بگذارید. بین بسامدها فاصله ایجاد کنید و همیشه از سمپلها و ضبطهای خوب استفاده کنید.
۳. در سیستمهای پخش مختلف خوب صدا میدهد؟
اگر میکس را با یک هدفون خوب و با حجم صدای متوسط انجام میدهید، گاهی متوجه میشوید در سیستمهای پخش دیگر مثل پخش ماشین یا روی لپتاپ بهخوبی صدا نمیدهد. طبیعی است که آنچه در مانیتورهای استودیو میشنوید با اسپیکر یا هدفون موبایل متفاوت باشد اما میکس باید در سیستمهای پخش مختلف پایهی صوتی مشترکی را ارائه کند.
۴. میکس تمرکز ندارد.
یک اشتباه رایج در میکس این است که جایگاه زیادی به صداهای غیرضروری و تزیینی بدهیم. آزمون و امتحان با چندین لایهی صوتی هیچ اشکالی ندارد اما اگر زیادهروی کنید و نقطهی تمرکز مرکزی وجود نداشته باشد، ممکن است مفهوم از دست برود. راه حل: از دوستی بخواهید به میکس شما نگاهی بیاندازد و چیزهایی را که غیرضروری تشخیص میدهد، حذف کند. بهیاد داشته باشید که هر صدایی که اضافه میکنید باید هدف روشنی داشته باشد. میکس باید متمرکز و قابل هضم باشد؛ نه مثل یک اتاق شلوغ و درهم ریخته.
منبع: www.noise.reviews