خاموشی چاک بری، “شکسپیر راک اند رول” SAAZBUZZ

خاموشی چاک بری، “شکسپیر راک اند رول”

موسیقی راک اند رول یکی از پیشگامان بزرگ خود را از دست داد. چاک بری که از پرنفوذترین ستارگان راک اند رول محسوب می‌شود، در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او الگوی گروه‌هایی چون بیتل‌ها و رولینگ استونز بود.

درگذشت یک اسطوره

چاک بری، خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست مشهور سبک راک اند رول یکی از پیشگامان و نوآوران بزرگ موسیقی راک اند رول روز شنبه (۱۸ مارس) در خانه خود در میسوری چشم از جهان فرو بست. او در هنگام مرگ ۹۰ سال داشت. پلیس سن چارلز کانتی با انتشار پیامی در شبکه فیس‌بوک خود اعلام کرد که امدادگران نهایت سعی خود را برای نجات و احیای جان او کردند، اما تلاش‌های آنان بی‌نتیجه ماند.

تولد یک ستاره

چاک بری که نام دقیق او چارلز ادوارد آندرسون بری است، در روز ۱۸ اکتبر ۱۹۲۶ در سن لوئیز / میسوری به دنیا آمد و نواخت گیتار را در همان دوران کودکی فرا گرفت. چاک بری در سال ۱۹۵۵ با ترانه‌ی Maybellene بر سر زبان‌ها افتاد. ترانه‌های بعدی او چون School days و Sweet little sixteen چاک بری را به یکی از نخستین چهره‌های سیاهپوست در عرصه موسیقی آمریکا بدل کردند.

صاحب سبک

چاک بری در طول فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی نه تنها به یکی از مهم‌ترین نوآوران سبک راک اند رول بدل شد، بلکه توانست به گیتار به عنوان سازی اصلی سبک و هویتی خاص ببخشد.

تلفیق سبک‌های مختلف

در موسیقی چاک بری سبک‌های مختلف در هم تنیده شده‌اند و رگه‌هایی از موسیقی بلوز، راکابیلی و جاز و حتی نواهایی از برخی قطعات پاپ شمال آمریکا به گوش می‌رسد. چاک بری در دهه شصت میلادی سال‌های پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت و برخی از ترانه‌های او با موفقیت لازم روبرو نشدند. در دهه هفته میلادی اما بخت و موفقیت با او همراه بود.

الگوی گروه‌های صاحب‌نام

کارشناسان و صاحب‌نظران موسیقی در مورد تأثیر و نفوذ چاک بری بر گروه‌هایی صاحب‌نام چون بیتل‌ها و رولینگ استونز اتفاق نظر دارند.

سرمشق گیتاریست‌ها

چاک بری نه تنها با موسیقی و ترانه‌های خود رد پا و تأثیری عمیق بر گروه‌هایی چون بیتل‌ها و رولینگ استونز داشت، بلکه گیتارنوازی او نیز الهام‌بخش چهره‌هایی بود که در جمع غول‌های گیتارنوازی قرار دارند، از جمله کیت ریچاردز، گیتاریست گروه رولینگ استونز.

در کنار “استاد”

بروس اسپرینگستین، جان لنون و پل مک‌کارتنی از دیگر نوازندگانی هستند که از چاک بری تأثیر گرفته‌اند. تصویری تماشایی از یکی از اجراهای مشترک چاک بری با نیل یانگ (وسط) و کیت ریچاردز (چپ) در کنسرتی که در سال ۱۹۸۶ به هنگام راه‌اندازی تالار مشاهیر راک اند رول برگزار شد.

36043357_303

“اولین چهره”

چاک بری اولین چهره‌ای او بود که نام او در تالار مشاهیر راک اند رول به ثبت رسید. این افتخار بعدها نصیب ستارگانی چون ری چارلز، الویس پریسلی و بی‌بی‌ کینگ شد.

عکس یادگاری

در سال ۱۹۹۷ در مراسم پایانی کنفرانس اقتصاد جهانی در دنور کنسرتی برگزار شد که در آن چاک بری نیز به روی صحنه رفت؛ فرصتی مناسب برای بیل کلینتون (چپ)، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و تونی بلر (راست)، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا که با این ستاره مشهور راک اند رول عکس یادگاری بگیرند.

36061818_303

 

ترانه‌های بی‌شمار

چاک بری در طول چدین دهه فعالیت هنری خود، ده‌ها تک‌ترانه و ۲۴ آلبوم منتشر کرد. ستارگانی مشهور چون جیمی هندریکس و باب دیلن برخی از ترانه‌های چاک بری را بازخوانی کرده‌اند. باب دیلن که از مشهورترین ترانه‌سرایان محسوب می‌شود، چاک بری را “شکسپیر راک اند رول” می‌‌داند.

دوربین طلایی

چاک بری در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود جوایز متعددی کسب کرده است، از جمله جایزه گرمی در سال ۱۹۸۴. او در سال ۲۰۰۸ نیز یکی از برندگان جایزه دوربین طلایی بود که از جوایز مهم فرهنگی در آلمان محسوب می‌شود.

خستگی‌ناپذیر

چاک بری قصد داشت که در سال ۲۰۱۷ آلبومی جدید تحت عنوان ساده “چاک” منتشر و آن را به همسر خود تیمیتا بری تقدیم کند که ۶۹ سال طعم زناشویی مشترک را چشیده بودند. چاک بری به هنگام مرگ ۹۰ سال داشت. نشریه معتبر رولینگ استون در رده‌بندی یکصد گیتاریست برتر تمام دوران، چاک بری را در رده ششم جای داده است.

ارسال شده به تاریخ 29 اسفند 1395
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS