PUSCIFER/پوسیفر SAAZBUZZ

PUSCIFER/پوسیفر

امیرعلی محبی نژاد

Puscifer یکی از پروژه‌های جانبی خواننده و آهنگساز معروف، مینارد جیمز کینان (Maynard James Keenan) است. از آنجا که او تنها عضو ثابت گروه بوده و این پروژه به تعبیر خود او «ناخودآگاه خلاق» اوست، می‌توان این گروه را پروژه انفرادی او به حساب آورد.

در سال 2007 هنگامی که تصور می‌شد مینارد جیمز کینان، به عنوان خواننده و نفر اصلی گروه‌های Toolو
A Perfect Circle آنقدر مشغول است که فرصت کار بر روی پروژه دیگری را ندارد، او تصمیم گرفت با عنوانی دیگر آلبوم جدیدی را روانه بازار کند. Puscifer در ابتدا نامی برای یک گروه موسیقی ساختگی بود که کینان و آدام جونز (Adam Jones) اعضای آن بودند. این گروه هیچ وقت در واقعیت وجود نداشت و تنها در اپیزود اول سریال کمدی Mr.Show که در سال 1993، در شبکه HBO پخش شد، حضور پیدا کرد. ولی بعدها کینان به آن واقعیت بخشید. توصیفی که خود کینان از Puscifer دارد اینچنین است:
یک زمین بازی برای صداهای گوناگونی که در ذهن من وجود دارند، فضایی بدون چشم‌اندازی روشن و قطعی، جایی که هویت و غریزه من جمع می‌شوند تا دستور پخت شیرینی‌جات با هم رد و بدل کنند.
Puscifer با ترکیبی که کمتر شبیه ترکیب سنتی یک گروه راک و بیشتر دست‌چینی از نوازندگان مختلف بود، آغاز به کار کرد. این شیوه امکانی را برای کینان فراهم کرد تا با نوازندگان متفاوتی همکاری کند. تقریبا از هر کسی که دلش خواست دعوت به همکاری کرد. ضبط‌های اولیه گروه با همکاری تعدادی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان عرصه موسیقی از جمله تیم الکساندر (Tim Alexander) از Primus، تیم کامِرفورد (Tim Commerford) و برَد ویلک (Brad Wilk) از Audioslave و Rage Against the Machine، تری گان (Trey Gunn) عضو سابقKing Crimson، لیزا جِرمانو (Lisa Germano) نوازنده ویولن، جانی پولانسکی (Jonny Polonsky) خواننده و آهنگساز پاپ (Pop)، و میلا یُوُویچ (Milla Jovovich) هنرپیشه و خواننده شناخته شده، انجام گرفت.
کینان تاکنون دو آلبوم استودیویی از Puscifer منتشر کرده است. آلبوم اول که در سال 2007 به بازار آمد
V is for V…..و آلبوم دوم Conditions of My Parole نام دارد که در سال 2011 منتشر شد.
موسیقی این گروه ترکیبی از راک (Rock) و الکترونیک (Electronic) است. البته این توصیف بسیار کلی است. چون از آنجا که قرار است این گروه قابی برای به تصویرکشیدن اصوات ناآرام ذهن کینان باشد، می‌توان انتظار هر ترکیب دیگری را هم داشت. شاید بتوان شاخص اصلی موسیقی این گروه که تنظیم قطعات حول آن شکل می‌گیرد را ریتم دانست. ریتم‌های تکرار شونده‌ای که با خلاقیت فراوان چیدمان شده و در طول زمان لایه‌لایه روی هم اضافه می‌شوند. این ریتم‌ها اکثراً از حالت بسیار ساده شروع شده و با گذشت زمان پیوسته، پیچیده‌تر می‌شوند. در اینجا ملودی‌ها هم در خدمت ریتم هستند. در بسیاری لحظات، از ملودی هم به صورت کوتاه و تکرار‌شونده استفاده می‌شود. سازهای بِیس (Bass) و درامز (Drums) هم نقش‌ کلیدی را در شکل‌گیری این فضای ریتمیک ایفا می‌کنند. در عین حال اگر خود کینان را از گذشته بشناسید، می‌دانید او همان کینان Tool و A Perfect Circle است. پس اگر جایی، موسیقی به سمت پروگرِسیو راک (Progressive Rock) یا آلترناتیو متال (Alternative Metal) رفت، تعجب نکنید. به این ها، صدای لرزان و مسحور‌کننده کینان را هم اضافه کنید. صدایی که اگر لالایی بخواند به خواب می‌روید و اگر فریاد بزند مو به تنتان راست می‌کند. اشعار او هم سروده‌های یک شاعر تمام عیار است. هجو نمی‌نویسد، هجو نمی‌خواند.
در نهایت تمامی این ویژگی‌ها در قالب نام Puscifer گرد هم جمع شده‌اند، همان‌گونه که مقصود خود کینان بود و انصافاً محصول این دستور پخت، شیرینی خوشمزه‌ای است.

لینک‌های نمونه‌هایی از موسیقیPuscifer :

The Green Valley: http://grooveshark.com/#!/s/The+Green+Valley/4f6s4q?src=5
Indigo Children: http://grooveshark.com/#!/s/Indigo+Children/2Dsu02?src=5
Horizons: http://grooveshark.com/#!/s/Horizons/4dvhTc?src=5

منابع:

http://www.allmusic.com/artist/puscifer-mn0000314056/biography
http://en.wikipedia.org/wiki/Puscifer

این مطلب برای سایت سازباز نوشته شده است و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد می‌‌باشد.

ارسال شده به تاریخ 20 بهمن 1392
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS