محمدرضا درویشی
موسیقی مازندرانی
Mazandarani Music
تنظیم برای ارکستر: محمدرضا درویشی
خوانندگان: نورالله علیزاده و ابوالحسن خوشرو
در دفترچهی سیدی به قلم محمدرضا درویشی می خوانیم: «پایه و اساس این موسیقی ملودی هایی است که موسیقیدانِ سرشناسِ مازنداران احمد محسن پور در یک شب سرد زمستانی در کوهستان آمل و در روستای چِلاب در کنار آتش با ویُلن نواخت و من آنها را به نت نوشتم و برای ارکستر تنظیم کردم. شاید آن شبِ به یادماندنی شبِ عاشورا بود و این شب حکمتی در خود داشت برای سرنوشت پُرپیچ و خم این مجموعه!
ریشه های ملودیک این مجموعه حاصل آن چیزی است که در ذهن دقیق و پژوهشگرانهی احمد محسن پور بوده است. در آن سال ها ترجیح داده شد به جای استفاده از اشعار قدیمی، شاعران تَبَری گوی معاصرِ مازنداران مانند علی هاشمی چِلابی، اصغر مهجوریان نَماری و دیگر دوستانِ شاعر برای موسیقیی آن شعر بسرایند. و چنین شد که این ترانه ها ضمن داشتن ریشه های محکم در موسیقی مناطق مرکزی و شرقی مازندران با روحیات واقعی آن زمانِ مردم نیز گره خورد و این پیوند همچنان تداوم یافته است».
قطعات این سی دی عبارت اند از: «هرایی»، «دست نَیرِمه گوره»، «پلنگِ سرِ کوه»، «پِغوم» و «دوش بِرار».
هرایی (با کلام) |
دست نیرمه گورِه "بر اساس اکبر(ذبیح) پهلوون" |
پلنگِ سر کوه (با کلام) |
هَرایی (بی کلام) |
پِغوم "بر اساس آق ننه، امیری، لیلی جان، کِل حال و ... |
دوش بِرار "بر اساس لیلا خانم" |
پلنگِ سرِ کوه (بی کلام) |