ژان دورينگ
درآمد دوم (2)
Daramad-e Dovom 2
امروزه آهنگ سازی به شیوهی آزاد بدون ارجاعِ آشکار به الگوهای قدیمی (گوشه، آواز)، یا آهنگ سازی حتی خارج از دوازده مُدِ کلاسیکِ ایرانی امری نسبتا متداول است. قطعات گردآمده در این سی دی به این مقوله ها وارد نمی شوند بلکه به جز از یک لحاظ به شکل ها و به سبک سنتی وفاداراند: به کارگیری دُورهای ریتمیک که در موسیقی ایرانی وجود یا دیگر وجود ندارند. از جمله قطعات این سی دی عبارتند از: «اُوفرِ مولوی در اصفهان»، «دُور هندی در اصفهان»، «آقساق (آکساک) اصفهان»، «آقساق سنگین در چهارگاه»، «آقساق سنگین در چهارگاه» و «داستان نغمه در شور». متن دفترچه نوشتهی ژان دورینگ به توضیح این سبک آهنگ سازی و شرح قطعات می پردازد.
آقساق سنگین در راست پنجگاه Aqsaq-e Sangin in Rast Panjgah |
گردونِ راست Gardun-e Rast |
آقساق راست Aqsaq-e Rast |
ترانهی بیا بیا Taraneh Bia Bia |
گردونِ دشتی Gardun-e Dashti |
گردونِ بیات ترک Gardun-e Bayat-e Tork |
ساز سماعی عربی Arabic Saz Samai |
پیشرو ماهور Pishrow-e Mahur |
تصنیف آرزو در ماهور Tasnif-e Arezu in Mahur |
گردونِ همایون Gardun-e Homayoun |
هفت ضربی در همایون Zarbi-e Homayoun in 7/8 |
رنگ همایون Reng-e Homayoun |
نقشِ راست Naqsh-e Rast |
ارسال شده به تاریخ 19 بهمن 1392