ژان دورينگ
درآمد دوم (1)
Daramad-e Dovom 1
امروزه آهنگ سازی به شیوهی آزاد بدون ارجاعِ آشکار به الگوهای قدیمی (گوشه، آواز)، یا آهنگ سازی حتی خارج از دوازده مُدِ کلاسیکِ ایرانی امری نسبتا متداول است. قطعات گردآمده در این سی دی به این مقوله ها وارد نمی شوند بلکه به جز از یک لحاظ به شکل ها و به سبک سنتی وفاداراند: به کارگیری دُورهای ریتمیک که در موسیقی ایرانی وجود یا دیگر وجود ندارند. از جمله قطعات این سی دی عبارتند از: «اُوفرِ مولوی در اصفهان»، «دُور هندی در اصفهان»، «آقساق (آکساک) اصفهان»، «آقساق سنگین در چهارگاه»، «آقساق سنگین در چهارگاه» و «داستان نغمه در شور». متن دفترچه نوشتهی ژان دورینگ به توضیح این سبک آهنگ سازی و شرح قطعات می پردازد.
اُوفَرِ مولوی در اصفهان Ufar-e Mowlavi in Esfahan |
دُورِ هندی در اصفهان Dowr-e Hendi in Esfahan |
آقساقِ (آکساکِ) اصفهان Aqsaq-e Esfahan |
آقساقِ سنگین در چهارگاه Aqsaq-e Sangin in Chahargah |
تَعزی در چهارگاه Tazi in Chahargah |
داستان نغمه در شور Daastaan Naghmeh in Shur |
سماع در شور Samaa in Shur |
آقساقِ شور Aqsaq-e Shur |
پیشرو در نوا Pishrow-e Nava |
گردون در نوا Gardun-e Nava |
داستان نغمه در نوا Daastaan Naghmeh in Nava |
هفت ضربی در نوا Zarbi-e Nava |
تلقینِ ابوعطا Talqin-e Abuata |
گردون سه گاه Gardun-e Segah |
گردون چهارگاه Gardun-e Chahargah |
پیش درآمد راست Pishdaramd in Rast |
نغمه راست Naghameh-ye Rast |
آقساق راست Aqsaq-e Rast |
ترانهی بیا بیا Taraneh Bia Bia |
ارسال شده به تاریخ 14 بهمن 1392