کنسرت‌های مهم بین‌المللی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر SAAZBUZZ

کنسرت‌های مهم بین‌المللی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

«مانو‌ کچه» و «شهید پرویز خان» در راه تهران

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر امسال میزبان هنرمندان و گروه‌های موسیقی بین‌المللی خواهد بود؛ گروه‌هایی که حضور برخی از آنها در ایران می‌تواند به مثابه اتفاقی مهم در ساحت موسیقایی ایران تلقی شود. هر چند در دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره موسیقی فجر شاهد حضور نوازندگان سرشناس کشورمان نیستیم اما به نظر می‌آید مدیران جشنواره تمرکز خود را بر دعوت از نوازندگان غیر ایرانی و نیز مطرح کردن جشنواره موسیقی فجر در سراسر دنیا گذاشته‌اند؛ هدفی که ممکن است به تعامل هنری موسیقیدانان ایرانی و غیر ایرانی منجر شود.

رویای حضور مانو کچه در وحدت

یکی از مهم‌ترین نام‌هایی که عازم این دوره از جشنواره موسیقی فجر است، «مانو کچه» (Manu Katche) نوازنده برجسته درامز اهل فرانسه است و تا امروز که ۵٩ سال از عمرش می‌گذرد با گروه‌ها و موسیقیدانان برجسته‌ای از جمله پیتر گبریل، جان گاربارِک، استینگ، جِف بِک و… همکاری کرده و از هنرمندان مطرح کمپانی ضبط موسیقی ECM به شمار می‌رود. سبک مانو کچه در نوازندگی آمیزه‌ای از ظرافت و قدرت است و همین موجب شده که موسیقیدان‌ها و تهیه‌کنندگان پرشماری در پی حضور او در آثارشان باشند. «مانو کچه» نوازنده درامز منتخب پیتر گابریل است که در اثر بسیار موفق او به نام «پُتک» بسیار اثرگذار بود و کانون گروه او در اجراهای زنده اخیرش در تور جهانی «Back to front» قرار گرفت. «مانوکچه» تاکنون شش آلبوم با نام خود منتشر کرده که با اقبال گسترده اهالی موسیقی در سراسر جهان روبه‌رو شده است؛ مشخصه اصلی موسیقی او ادراک در خلق درون‌مایه‌های دقیق، آهنگین و گیرا‌، جریان یکتا و حس‌وحال ژرف آن است. او در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ترکیب جدیدی از سه‌نوازی را تجربه می‌کند و در این سیاحت نوازنده‌ باس فرانسوی، ژروم ریگارد و نوازنده‌ گیتار، پاتریک منوگویین او را همراهی می‌کنند. مانو کچه ٢٨ دی ماه ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت روی‌صحنه می‌رود.

نوای ساز و آواز ارکان اوگور

یکی دیگر از نوازندگانی که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت، ارکان اوگور، نوازنده باغلاما و گیتار اهل ترکیه است که نخستین آلبوم خود را با عنوان «بدون پرده» در سال ۱۹۹۴ در آلمان منتشر کرد. تا پیش از انتشار این آلبوم صدای ساز اوگور تنها در کافه‌های کوچک استانبول و در آلبوم نوازندگان دیگر شنیده می‌شد اما در سال ۱۹۹۶ او یک تک‌آهنگ برای فیلم موفق «اسکیا» (راهزن) ساخت. او با پایبندی به فرم‌های اصیل، تفسیر جدیدی از موسیقی سنتی ترکی را ارایه کرده است. ارکان اوگور در عرصه موسیقی استانبول فعالیت و در کنسرت‌ها و ضبط‌های استودیوی زیادی همکاری داشته است. شهرت او نه فقط به‌سبب نوازندگی گیتار بی‌پرده، کلاسیک و الکتریک بلکه به واسطه نواختن سازهای اصیل ترکی دیگری از قبیل «باغلاما» است. ارکان اوگور ٢٣ دی ماه ساعت ١٨:٣٠ به همراه اسماعیل حکی دمیرچی اوغلو در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

بار دیگر شهید پرویز‌خان

«شهید پرویزخان» نوازنده سیتار اهل هند نیز که اجرایش در دوره پیشین جشنواره موسیقی فجر به سبب درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به روز دیگری موکول و با بی‌برنامگی چندان مورد توجه قرار نگرفت، در این دوره از جشنواره هم به نوازندگی خواهد پرداخت. او دارنده جوایز ارزنده بی‌شماری از جمله جایزه «پادما شیری» از دولت هند و «جایزه آکادمی سانگیت ناتاک» است. آثارضبط شده صوتی و تصویری بی‌شمار و جایگاه حرفه‌ای متمایز در هند و سراسر جهان، او را به یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان سیتار حال حاضر جهان بدل کرده است. شهید پرویزخان ٢١ دی‌ماه ساعت ٢١:٣٠ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

موسیقی افغان با همایون سخی

«همایون سخی» نوازنده رباب اهل افغانستان نیز یکی دیگر از نوازندگان بین‌المللی حاضر در سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر است. سخی از ١٠‌‌سالگی شروع به فراگیری نواختن ساز رباب نزد پدر خود استاد غلام سخی به روش سینه‌به‌سینه کرد. در سال ۱۹۹۲همایون و خانواده‌اش به پیشاور پاکستان مهاجرت کردند و استعدادهای همایون بیش از پیش شکوفا شد تا جایی که آوازه‌اش به‌ سبب نواختن آمیزه‌ای از راگاها و تصانیف جهانی شد. او در کنار بسیاری از خوانندگان و نوازندگان مشهور در صداوسیمای پاکستان به اجرای برنامه پرداخت و در سال ۲۰۰۱‌ به فرمونت کالیفرنیا مهاجرت کرد. او سبک اصیل خود را در نوازندگی به امریکا برد و به دلیل فعالیت‌هایش به‌ عنوان نوازنده، مدرس و آهنگساز با استقبال بین‌المللی مواجه شد. همایون سخی به عنوان آهنگساز با کوارتت «کرونوس»، هانیبال لوکومبه و ارکستر فیلارمونیک برلین همکاری داشته ‌است. او به همراه «ای. آر رحمان» و هنرمندان برجسته زیادی در کنسرت موسیقی جهان متحد در سیراکیوس نیویورک اجراداشت. همایون سخی ٢٧ دی‌ماه ساعت ١٨:٣٠ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال شده به تاریخ 10 دی 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS