خوانندگانی که پس از مرگ هم خوب فروختند SAAZBUZZ

خوانندگانی که پس از مرگ هم خوب فروختند

خوانندگانِ درگذشته عمر طولانی‌تری دارند

فرانک زاپا ۲۲ سال پیش درگذشت، اما حالا صدمین آلبومش به بازار عرضه شده که قطعا آخرین آلبومش نیز هست. این آلبوم به نام “Dance me this” که حاصل ترکیب آواز مغولی با سیستم صوتی قدیمی “Synclavier” است. این آلبوم برای عاشقان یک جذابیت خاصی دارد اما انتظار نمی‌رود که جدول آلبوم‌های پرفروش را به تسخیر خود درآورد.

فرانک زاپا

مایکل جکسون پرفروش

مایکل جکسون در سال ۲۰۰۹ به خواب ابدی فرو رفت، اما صدایش همچنان زنده است. در سال ۲۰۱۴ آلبوم Xscape منتشر شد که دومین آلبوم او پس از مرگ به شمار می‌رفت. تیمبلند، تهیه‌کننده سرشناس، ترانه‌های منتشر نشده “سلطان پاپ” را مجددا در استودیو تنظیم و به روز کرد. این آلبوم با نقدهای مختلفی روبرو شد و توانست در میان آلبوم‌های پرفروش جای بگیرد. Xscape قطعا آخرین آلبوم سلطان فقید نخواهد بود.

مایکل جکسون

پادشاه زنده است

الویس پرسلی همه رکوردها را می‌شکند. او تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۷ رقمی معادل ۶۰۰ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش را به فروش رساند. گمان می‌رود که تا کنون ۲ میلیارد نسخه از آلبوم‌های الویس به فروش رفته‌اند. در سال ۲۰۰۲ به مناسبت ۲۵‌مین سالگرد درگذشت او آلبوم “Elvis 30 #1 Hits” به بازار آمد که در بیش از ۱۷ کشور در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت.

الویس پرسلی

آهنگی از آندلس

پاکو د لوسیا یکی از استادان بزرگ گیتار فلامینگو و تأثیرگذارترین هنرمند این سبک در قرن بیستم بود. او در سال ۲۰۱۴ در سن ۶۶ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. پاکو د لوسیا پیش از مرگ قصد داشت پس از ده سال، نخستین آلبوم جدیدش را عرضه کند که به “کوپلا” آواز سنتی زادگاهش اسپانیا اختصاص داشت. آلبوم Cancion Andaluza اواخر ماه آوریل سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

پاکو د لوسیا

رگی توسط استاد

سال ۱۹۸۳ زمانی که آلبوم ” Confrontation” از باب مارلی منتشر شد، دو سال می‌شد که این خواننده مشهور دار فانی را وداع گفته بود. همسر باب مارلی ترانه‌های منتشر شده او را همراه با اعضای گروه مارلی به نام ” The Wailers ” تنظیم و در قالب آلبوم جدیدی به بازار عرضه کرد. ترانه “Buffalo Soldier” از این آلبوم به یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های جامائیکایی‌ها تبدیل شد.

باب مارلی

نشانی از جنبش هیپ هاپ

جنیس جاپلین، در ماه اکتبر سال ۱۹۷۰ براثر استفاده بیش از اندازه هروئین جان باخت. این پنجمین هنرمند با استعداد عضو “کلوب ۲۷” بود که در این سن با دنیا وداع می‌گفت؛ کلوبی که اعضایش همگی در سن ۲۷ سالگی درگذشته بودند. پس از مرگ جاپلین گروه او آلبوم “Pearl” را که جاپلین پیش از مرگ ناتمام گذاشته بود، به بازار عرضه کردند. این آلبوم به موفقیتی چشمگیر دست یافت.

جنیس جاپلین

آقای “صدهزار ولتی”

“متشکریم ژیلبر؛ هواخواهانت هرگز تو را فراموش نمی‌کنند”. این جمله‌ای است که روی سنگ قبر ژیلبر بکو، خواننده فرانسوی در گورستان “پر لاشز” نوشته شده است. در دهمین سالگرد درگذشت بکو که به آقای “صد هزار ولتی” معروف بود، در سال ۲۰۱۱ بیوه او آلبومی متشکل از دو سی‌دی از محبوبترین ترانه‌های همسر فقیدش را منتشر کرد.

 ژیلبر بکو

ترانه‌های منتشر نشده

ده سال پس از مرگ جانی کش، در ماه مارس ۲۰۱۴ آلبومی از او به نام ” Out Among The Stars ” به بازار آمد. البته کش ترانه‌های این آلبوم را ۳۰ سال پیش‌تر، زمانی که دوران شکوهش به سر آمده بود، روی کاغذ آورده بود. در آن سال‌ها استودیوها و تهیه‌کنندگان به جانی کش پشت کرده و او دیگر محبوبیت سابق را نداشت. پسر جانی کش پس از انتشار این آلبوم اعلام کرد که به اندازه پنج آلبوم دیگر ترانه از پدرش به جای مانده است.

مرگ جانی کش

صدایی از آن دنیا

نت کینگ کول، پیانیست و خواننده مشهور آمریکایی، سال ۱۹۶۵ درگذشت اما دخترش در سال ۱۹۹۱ بار دیگر به پدر حیات بخشید: او ترانه‌ای را با صدای خود و پدرش در استودیو تنظیم و میکس کرده و به این ترتیب اثری دو نفره، کاری از پدر و دختر به بازار آمد. این ترانه سپس در قالب آلبومی به نام ” Unforgettable … with Love” شامل ترانه‌های معروف نت کینگ کول منتشر شد که ۱۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفت.

نت کینگ کول

استعداد استثنایی، مواد مخدر و مرگی زودهنگام

پس از مرگ امی واینهاوس در سال ۲۰۱۱ موجی برای خرید آلبوم‌هایش به راه افتاد. به‌رغم اعتیاد شدید به مواد مخدر و الکلی، امی واینهاوس در زمان حیات ترانه‌های زیادی را از خود به جای گذاشته بود. آلبوم او با نام Lioness: Hidden Treasures به سرعت در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ها جای گرفت. بخشی از درآمد این آلبوم به بنیاد خیریه کمک به جوانان در معرض خطر که به نام “امی” نامگذاری شده بود، اهدا شد.

امی واینهاوس

ترانه‌ای برای آب‌نبات

پیکر بی‌جان مارک بولان در سال ۱۹۷۷ روی صندلی یک خودروی “مینی کوپر” پیدا شد. چهار سال بعد آلبومی به نام You Scare Me To Death از وی منتشر شد که بولان ترانه‌های آن را پیش‌تر در سال ۱۹۶۶ نوشته بود. ترانه اصلی این آلبوم در اصل برای تبلیغ تلویزیونی یک مارک تولید آب‌نبات نعنایی نوشته شده بود.

مارک بولان

شیر و عسل

وقتی جان لنون در سال ۱۹۸۰ به قتل رسید، جهان در شوک فرو رفت. یوکو اونو، بیوه جان لنون، به سه سال زمان برای تمام کردن آلبومی که همراه با همسرش کار کرده بود، نیاز داشت. این آلبوم به نام ” Milk and Honey ” در جایگاه یازدهم آلبوم‌های پرفروش بریتانیا در آن زمان جای گرفت.

جان لنون

منبع: دویچه وله فارسی

ارسال شده به تاریخ 1 آذر 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS