بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت آخر SAAZBUZZ

بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت آخر

برگردان: تایماز منقبتی

4 منتقد موسیقی نشریه ی نیویورک تایمز بهترین آلبوم های پاپ و جز سال 2015 را برگزیده اند.

منتقد: نیت چینین (Nate Chinen)

 

Synovial Joints, Steve Coleman and the Council of Balance

استیو کولمن، آهنگساز و ساکسیفونیست آلتو تنها سراغ چیزهایی می­ رود که بتواند از آن خود کند و برای استفاده­ ی خلاقانه تغییرشان دهد. او در این آلبوم گیرا که بخشی از آن با الهام از مفاهیم آناتومیک حرکت ساخته شده، سردسته ­ی گروهی از نوازندگان سازهای بادی چوبی، سازهای برنجی، پرکاشن و …. نتیجه ممکن بود صلب و انعطا­ناپذیر از کار درآید، اما کولمن و هم­قطارانش موسیقی را نرم و سبک پرداخته ­اند.

To Pimp a Butterfly, Kendrick Lamar

عبوس، تحریک­ آمیز، پر از سرزنش و البته پر زرق و برق؛ آلبوم آخر کندریک لامار همه­ ی این­هاست به اضافه­ ی جاه­ طلبی در شعر و موسیقی. این آلبوم ترکیبی است از گانگستا رپ، فانک وهم­ انگیز و موسیقی نئو سول؛ یک اثر هنری ستایش­ برانگیز که مست کلمات است و گاه به یک روایت روانشناسانه شبیه می ­شود. اگرچه ممکن است نظم پراکنده ­ی موسیقی ­اش گاه آثار هنری بزرگ گذشته را به یاد بیاورد، حس­ وحال شوم و وهم­ انگیزش به وضوح امروزی است. مایه­ های موسیقی شبانی و سایه­ روشن­ های نقاشانه ­ی او اشاره ­ای تلویحی است به تعادل ظریف دنیای طبیعی.

The Thompson Fields, Maria Schneider Orchestra

آلبومی فوق­العاده عمیق، دقیق و موشکافانه که تأثیراتی روحانی دارد، اما در اصل به شدت زمینی است. آلبوم نتیجه­ی همکاری گروهی پرتعداد از نوازندگان جز است. ماریا اشنایدر مدتی هست که به عنوان آهنگسازی پیشرو در این سبک شناخته می­شود، اما اینجا او در رأس گروهی نخبه که زبان او را درونی کرده است، از مرزهای خود گذشته است.

Break Stuff, Vijay Iyer

ویجی آیِر سال­هاست که رهبر این گروه سه نفره ­ی چیره ­دست و افسونگر است؛ خودش به اضافه ­ی استفان کرامپ  (Stephan Crump ) نوازنده ­ی باس و مارکوس گیلمور (Marcus Gilmore) نوازنده ­ی درامز. آن­ها در این مدت مدام بهتر شده ­اند. و این آلبوم کار بزرگ دیگری است با آهنگسازی ­های سیاه و ژرف ­اندیشانه ­ی خانم آیِر؛ ایده ­های ریتمیک و ساختاری عمیق و فریبنده.

Divers, Joanna Newsom

اثری نفس ­گیر؛ چیزی شبیه یک مرثیه، با جزئیات گوتیک و سخت متکی به نفس. Divers  نیرومندترین عصاره­ ی اندیشه ­ی عجیب و کار غریب جوانا نیوسام است. بعضی ترانه­ ها شبیه آوازهای ملوانان است و بعضی دیگر انگار در حوضی از سکوت و سکون فرورفته ­اند. اما آنچه هیچ­ گاه نوسان ندارد قدرت تمرکز اوست -در مقام شاعری بازیگوش و طعنه ­زن؛ آهنگسازی خلاق و نوازنده ­ی چنگ و خواننده ­ای فریبنده و بی ­ریا.

Bird Calls, Rudresh Mahanthappa

چارلی پارکر، مظهر ابدی موسیقی جز جدید، فرشته ­ی الهام ­بخش آلبومی است کار یکی از وارثان پرشمارش که موضوع اصلی­ اش ستایش از خود اوست. این آلبوم نتیجه­ ی همکاری گروه پنج ­نفره­ ای است که خانم ماهانتاپا در آن ساکسیفون آلتو می ­نوازد و آدام او فاریل (Adam O’Farrill) نوازنده ­ی ترومپت نمایش تحسین ­برانگیزی دارد. آلبومی پویا، سیال و آرسته؛ و مدرنیته ­ای پر از کش و قوس.

The Seasons, Ben Wendel

بن ودل، نوازنده­ ای چندکاره است که در آلبوم تازه ­اش با فوجی از نوازندگان اکسپرسیو همکار شده از جمله  رفیق موفقی چون آرون پارکس (Aaron Parks) پیانیست و قهرمانانی چون مارک ترنر و جاشوا ردمن نوازندگان ساکسیفون. این آلبوم مجموعه ­ای از قطعات مجلسی است که با الهام از ماه­ های سال ساخته شده­ اند. او گه­گاه ویدئوهای این قطعات را به صورت آنلاین منتشر کرد تا حسی از حال­ و هوای موسیقی و قطعاتش را به مخاطبانش منتقل کند. بنابراین خیلی هم معلوم نیست که باید این مجموعه را واقعاً یک آلبوم محسوب کرد یا نه.

Epicenter, Chris Lightcap’s Bigmouth

کریس لایت­کَپ (Chris Lightcap) -نوازنده ­ی باسی که به خاطر علاقه ­اش به نوعی موسیقی قرص و محکم شهره است- مایه ­هایی برای گروه بیگ­ ماوت (Bigmouth) –شامل دو نوازنده ­ی ساکسیفون تنور کریس چیک (Chris Cheek) و تونی مالابی (Tony Malaby)- جور کرده است. کار تازه ­ی او چهارچوبی سبک­ شناختی دارد که در آن از تم­ سست نیویورک سیتی گرفته تا موسیقی غرب آفریقا بهره برده است. با این وصف آلبوم او در عین آنکه هشداردهنده است، جنسی از جذابیت بی­ تکلف دارد.

Black Messiah, D’Angelo and the Vanguard

بعد از Voodoo چهارده سال طول کشید تا دی آنجلو آلبوم بعدی ­اش را منتشر کند، اما تنها چند هفته بعدتر تصمیم گرفت آلبوم دیگری منتشر کند. بنابراین «مسیح سیاه» (Black Messiah) زودتر از انتظار در ژانویه­ منتشر شد. و از آن آلبوم ­هایی است که نباید سرسری از کنارش بگذرید. موسیقی آن هاله ­ای است از فانک و نوعی موسیقی سول کم ­شتاب که کمابیش سکرآور به گوش می­ رسد. یک بازگشت خوب به این معناست که مردم غیبت طولانی­تان را فراموش کنند، و این همان کاری است که دی آنجلو با آلبوم تازه­ اش موفق به انجامش شده است.

Artifacts, Nicole Mitchell, Tomeka Reid, Mike Reed

برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس انجمن موسیقیدانان خلاق، جمعی از اعضای جوان این انجمن – نیکول میچل (Nicole Mitchell) نوازنده ­ی فلوت، تومِکا رِید (Tomeka Reid) نوازنده ­ی چلو و مایک رید (Mike Reed) نوازنده ­ی درامز قطعاتی از گنجینه ­ی نوازندگان این انجمن را نواخته ­اند. نتیجه آلبومی است جسورانه، پراحساس و سرزنده که برخی قطعاتش مانند I’ll Be Right Here Waiting اثر استیو مک­ کال به طرز غافلگیرکننده­ ای زیبا و سحرآمیزند.

بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت اول

بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت دوم

بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت سوم

ارسال شده به تاریخ 3 خرداد 1395
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS