۸ نشانه برای اینکه رابرت دل ناجا همان بنکسی است SAAZBUZZ

۸ نشانه برای اینکه رابرت دل ناجا همان بنکسی است

برگردان: امیرحسین شهنازی

از زمانی که نام بنکسیBanksy بر سر زبان ها افتاد حدس زدن هویت واقعی این هنرمند خیابانی به یک سرگرمی بین المللی تبدیل شد. حالا طرفداران بنکسی معتقدند که Dj Goldie یکی از اعضای گروه موسیقی Massive Attack به شکلی اتفاقی در یک مصاحبه هویت واقعی بنکسی را آشکار کرده است.

گلدی که خودش را یکی از دوستان بنکسی معرفی می کند در جایی از این مصاحبه می گوید: “یه حرف الفبا به من بدید می زنیمش روی تیشرت ومی نویسیم بنکسی، بعدش ردیفه و به راحتی می فروشیمش”…”البته بی احترامی به رابرت نباشه، من معتقدم اون هنرمند فوق العاده ایه و به دنیای هنر حرکت داده.”

استفاده از اسم کوچک رابرت در مصاحبه، گمانه زنی ها در مورد اینکه بنکسی همان رابرت دل ناجا Robert Del Naja عضو 52 ساله گروه تریپ هاپ مسیو اتک است را جانی دوباره داد.

حالا به بررسی نشانه هایی که این گمانه زنی را تقویت می کنند می پردازیم.

۱. هر دو نفر فعالیتشان را از شهر بریستول آغاز کرده اند

رابرت دل ناجا در شهر بریستول متولد شد. او قبل از اینکه به مسیو اتک بپیوندد با گروهی بریستولی به نام The Wild Bunch همکاری می کرد. او در دهه نود میلادی با نام مستعار 3D با گروهی از هنرمندان گرافیتی شهر بریستول نیز همکاری داشت.

۲. آثار این دو از لحاظ بصری به هم شبیه اند

رابرت دل ناجا یک هنرمند تجسمی به نام است. کارهای تصویری تمامی آلبوم های مسیو اتک از آثار او است. او کار خود را به عنوان هنرمند گرافیتی آغاز کرده است و فرد پیشگامی بوده ، جنبش استنسیل گرافیتی توسط او به بریستول راه یافته است.

و حالا بنکسی مشهور ترین هنرمند گرافیتی در جهان است و از استنسیل هم در کارهایش بسیار استفاده می کند.

هر چند که از لحاظ سبک شناختی کارهای این دو متفاوت هستند ولی در بسیار جهات شباهت هایی نیز وجود دارد.

۳. هر دو ادعا می کنند که با هم دوست هستند

در حالی که هر دو شایعه ی یک نفر بودنشان را رد می کنند ولی اینکه با هم در ارتباط هستند را انکار نمی کنند. دل ناجا در مصاحبه با دیلی میل بنکسی را “رفیق” نامیده است و گفته که او در بعضی از اجراهای مسیو اتک حضور داشته.

او درمستند بنکسی به نام “Exit through the Gift Shop” حضور یافت و بعدتر بنکسی مقدمه کتابی در مورد دل ناجا به نام “3D & the Art of Massive Attack” را نوشت.

۴. سلیقه اشان به هم نزدیک است

دل ناجا با جف برو Geoff Barrow از گروه پرتیس هد Portishead دوست است. آنها با هم همکاری هایی داشته اند و کنسرتی خیریه برای آسیب دیدگان سونامی در سال 2005 برپا کرده اند. بعد در سال 2010 جف برو موسیقی فیلم مستند بنکسی به نام “Exit through the Gift Shop” را ساخت که نشان دهنده رابطه موسیقایی بین دو نفر است یا قدردانی بین دو فرد.

سخنگوی سابق بنکسی Lazarides Rathbone به ایندیپندنت گفته بود “بعد از اینکه راه ما از هم جدا شد او را در اجرای مسیو اتک دیدم البته فاصله منطقی را حفظ کردیم…” شاید به این دلیل که هنرمند بر روی استیج در حال اجرا بوده؟

۵. رابطه دقیقی بین تاریخ اجراهای مسیو اتک در شهرهای مختلف و ظاهر شدن آثار بنکسی بر دیوار همان مکان ها وجود دارد

حداقل 6 مورد وجود دارد که در زمان کوتاهی قبل یا بعد از اجرای مسیو اتک در یک شهر اثری از بنکسی در همان شهر نمایان شده است. این اتفاق در شهرهای نیویورک، تورنتو، لوس آنجلس، بوستون، نیو اورلیان و ملبورن اتفاق افتاده است.

۶. بنکسی امسال هتلی در شهر بیت لحم در فلسطین اشغالی افتتاح کرد (در حرکتی اعتراضی) و موسیقی آن از گروهی نبود به جز مسیو اتک.

۷. بنکسی دل ناجا را الهام بخش می داند

بنکسی در مقدمه کتاب 3D and the Art of Massive Attack می نویسد: “وقتی من 10 ساله بودم بچه ای به نام 3D  در خیابان نقاشی می کرد.” “3D سپس نقاشی را رها کرد و گروه مسیو اتک را تشکیل داد.” ” این ممکن است اتفاق خوبی برای او بوده باشد ولی شهر بریستول نقاش بزرگی را از دست داد.”

۸. گلدی در مصاحبه او را رابرت نامید

هزارن رابرت در جهان وجود دارند ولی یکی است که با فرضیه های یافتن نام یکی از بزرگ ترین هنرمندان گرافیتی جهان در ارتباط است.

ارسال شده به تاریخ 7 تیر 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS