کدام فُرمَت صوتی را انتخاب کنیم؟ SAAZBUZZ

کدام فُرمَت صوتی را انتخاب کنیم؟

حمید فتح اله زاده

امروزه فُرمت‌های گوناگونی برای گوش دادن به موسیقی وجود دارد و انتخاب بینِ‌شان، از پرطرفدارترین بحث‌های همیشگی‌ست. هر یک از آن‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند که به ما کمک می‌کند از میان ده‌ها فُرمت صوتی، مناسب‌ترین را جهت استفاده‌ی خود انتخاب کنیم.

از بین همه‌ی این فرمت‌ها، تنگاتنگ‌ترین رقابت، بین دو فرمت معروف یعنی MP3 و FLAC است. به جرأت می‌توان گفت کسی نیست که موزیک گوش کند و با MP3 آشنا نباشد! فرمت FLAC هم چند سالی‌ست بر سر زبان‌ها افتاده و هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. شاید بررسیِ ویژگی‌های این فرمت‌ها، برای همه‌ی مخاطبان موسیقی آسان نباشد و باعث سردرگمی شود. پس بهتر است برویم سراغ معرفی و مقایسه‌ی آن‌ها. اما پیش از آن، به مفهوم «Audio Quality» یا همان کیفیتِ صدا می‌پردازیم.

کیفیتِ صدا به دو گونه است: کیفیتِ «Lossless» که تمام ویژگی‌های صدای اصلی و منبع را حفظ می‌کند و کیفیتِ «Lossy» که با فشرده سازی فایل‌ها به منظور کاهش حجم ذخیره سازی، باعث کاهش کیفیت صدای اصلی می‌شود.

فُرمت MPEG Audio Layer III) MP3): رایج‌ترین فرمتِ همراه با اتلافِ صداست که به دلیل حجم بسیار کَمَش، اولین و بهترین انتخاب برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره سازی بوده و هست. سازگاریِ MP3 با اکثر سیستم‌های صوتی و پِلِیر‌های موسیقی مَزیت دیگری‌ست که باعث برتری آن نسبت به رقبای خود می‌شود. می‌توان ادعا کرد تشخیص صدای فُرمت MP3 با بیت رِیتِ بالا در مقایسه با فرمت‌های اصلیِ صدا مانند WAV -در سیستم‌های صوتی غیر حرفه‌ای- کار چندان آسانی نیست.

فُرمت Free Lossless Audio Codec) FLAC): معروف‌ترین فُرمتِ بدون اتلافِ صداست که برخلاف فرمت های WAV و AIFF –که فرمت‌های اصلی صدا هستند- حجم کمتری دارد با این تفاوت که همان کیفیت را ارائه می‌کند. پس می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای آرشیو سازی و ذخیره‌ی فایل‌های موسیقی، بدونِ اُفت کیفیت و در عین حال حجم مناسب باشد.

هرچند دیگر زمانِ خداحافظی با فرمتِ MP3 فرا رسیده است، اما اگر هنوز به دنبال دانلود و ذخیره سازی حجم زیادی از فایل‌های موسیقی هستید و فضای کافی ندارید، MP3 بهترین گزینه‌ی شماست چرا که علاوه بر حجم کم، تقریباً امکان پخش در همه‌ی سیستم‌های صوتی و پِلِیر‌ها را داراست و اگر فضای ذخیره سازیِ کافی و سیستم پخشِ با‌کیفیت موسیقی دارید، در انتخاب FLAC شک نکنید!

منبع: www.noise.reviews

ارسال شده به تاریخ 24 مهر 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS