چگونه صدای موسیقی بهتری را در خودرو تجربه کنیم؟ SAAZBUZZ

چگونه صدای موسیقی بهتری را در خودرو تجربه کنیم؟

حمید فتح اله زاده

سیستم‌های پخش صدا در خودرو از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده‌است. اما فارغ از این تغییرات، شنیدن صدای خوب و با کیفیت در خودرو به عنوان دغدغه‌ای ثابت در میان ما باقی مانده‌است. در اینجا قصد داریم به نکاتی تأثیرگذار و در عین حال ساده جهت تجربه‌ی صدایی بهتر در خودرو بپردازیم.

صدا در واقع طی یک روندِ سه مرحله‌ای به گوش ما می‌رسد که در سیستم پخش خودرو هم به همین صورت است. ابتدا سیگنال صدا از طریق منبع فایل صوتی (در خودرو همان CD، DVD، فلش مموری و…) به یونیت اصلی یا همان پخش خودرو رفته سپس به وسیله‌ی تقویت‌کننده‌ها (Amplifiers) تقویت می‌شود تا قابل شنیدن شود و پس از انتقال به اسپیکرها به گوش ما می‌رسد. طبیعی‌ست که در این فرآیند، بالا بردن کیفیت هر مرحله می‌تواند به بهبود صدای سیستم خودروی شما کمک کند. هرچه سیستم پخش و امپلیفایر و اسپیکرهای خودروی شما با کیفیت‌تر باشند، صدای نهایی مطلوب تر خواهد بود. هرچه توان سیستم پخش بالاتر باشد و با توان اسپیکرهای شما تطبیق داشته باشد (بزرگتر یا مساویِ آن باشد)، صدای نهایی دقیق‌تر، قوی‌تر و با جزئیات بیشتری خواهد بود. (در صورتی که توان اسپیکرهای شما از توان خروجی سیستم پخش بالاتر باشد توصیه می‌شود از امپلیفایرهای جانبی جهت بهره‌وری از حداکثر توان اسپیکرهای خود استفاده کنید).

بهتر است برای پخش موسیقی در خودرو از کابل AUX استفاده نکنید! در واقع با استفاده از این کابل شما یک مرحله به 3 مرحله‌ی ذکر شده اضافه می‌کنید و آن، انتقال سیگنال از طریق کابل به سیستم پخش است. این کار باعث افت کیفیت سیگنال و کاهش نسبت سیگنال به نویز می‌گردد. اما اگر قصد استفاده از این کابل‌ها را دارید، معقول است که با هزینه‌ی بیشتر، کابل‌های باکیفیت‌تری تهیه کنید.

نکته‌ی بسیار مهمی که معمولاً توجهی به آن نمی‌شود بحث «فاز» است! اگر از سیستم پخش صدای فابریکِ خودروی خود استفاده می‌کنید تقریباً جای نگرانی نیست. اما در صورتی که اسپیکرهای خودروی خود را تعویض کرده و یا ارتقاء داده‌اید، ممکن است بی‌آنکه بدانید صدا را با اختلاف فاز بشنوید! اختلاف فاز در واقع به دلیل عدم تطابق قطب مثبت و منفی کابل سیگنال و اسپیکر، در کانال چپ و راست صداست. به عنوان مثال اگر قطب مثبت اسپیکرهای سمت راست خودروی شما به قطب مثبت رشته سیمِ خروجی سمت راست متصل شده است، قطب مثبت رشته سیمِ سمت چپ هم باید به قطب مثبت اسپیکرهای سمت چپ متصل شود. (دقت کنید که در اینجا قطب مثبت و یا منفی یک ملاک فرضی‌ست و به زبان ساده کافی‌ست الگوی اتصال کانال چپ و راست صدا به اسپیکرها یکسان باشد). از آنجا که بررسی قطب‌ها به روش فیزیکی چندان آسان نیست، می‌توانید از این روش ساده استفاده کنید: کافی‌ست هنگام پخش موسیقی «Balance» صدا را توسط سیستم پخش یکبار به صورت کامل به سمت چپ و یکبار به صورت کامل به سمت راست بچرخانید و صدای اسپیکرها را باهم مقایسه کنید. اگر صدای یک سمت ضعیف‌تر و لاغرتر از سمت دیگر بود، در خودروی شما اختلاف فاز وجود دارد.

استفاده از «Equalizer»های اغراق شده و نا‌متعارف هم می‌تواند لذت شنیدن یک صدای خوب را از شما سلب کند. در صورتی که قصد استفاده از اکولایزر را دارید پیشنهاد می‌شود که دو باند فرکانسیِ «Low» و «High» را که معمولاً در ضبط خودرو با عنوان «Bass» و «Treble» شناخته می‌شود، حدود 2 تا 3 دسی بل افزایش دهید. این الگوی اکولایرز با نام «Smile EQ» شناخته می‌شود زیرا به لحاظ ظاهری شکلی مانند لبخند «:)» دارد و صدایی شفاف و در عین حال عمیق ارائه می‌کند.

منبع: www.noise.reviews

ارسال شده به تاریخ 21 آذر 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS