روایت آهنگین انقلاب SAAZBUZZ

روایت آهنگین انقلاب

سحر طاعتی

نوستالژی روزهای انقلاب تا حد زیادی متاثر از موسیقی است. هنرمندان موسیقی در این دوران دوشادوش انقلاب مردم حرکت کردند تا جایی که گاه مردم با بهره گرفتن از آنها، در خیابان ها شعارهای شان را سر می دادند. البته حرکت های انقلابی هنرمندان موسیقی که امروز دایره بزرگان موسیقی را تشکیل می دهند، از همان سال های آغازین دهه ۵۰ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی شکل گرفت و هر کدام از آنها دست به خلق آثاری ماندگار زدند.

آنهایی که امروز هر کدام در قله ای از هنر موسیقی ایستاده اند در سال های تیره و تار قبل از انقلاب با زخمه زدن بر سازهای شان نوای پیروزی و مبارزه را در اذهان مردم زنده می کردند. موسیقی آنها، موسیقی اعتراض و ارج نهادن به مبارزات مردمی بود. یکی از این هنرمندان که از همان سال ها شروع به ساختن موسیقی با مضمون انقلاب کرد «حسین علیزاده» بود. او که در سال ۵۶ ۵۵ دوران سربازی اش را طی می کرد برای سهیم شدن در مبارزات مردمی قطعه «حصار» را در یادبود زندانیان سیاسی رژیم شاه در دستگاه چهارگاه ساخت و از آن پس همه هنرمندان دست در دست هم به ساخت قطعات انقلابی پرداختند.

ساخت «ژاله خون شد» در زیر زمین خانه «لطفی»
پس از قیام خونین ۱۷ شهریور «علیزاده»، «مشکاتیان» و دیگران به طور دسته جمعی از رادیوی آن زمان استعفا دادند و سپس در زیر زمین خانه «محمدرضا لطفی» گرد هم آمدند و قطعاتی را ساختند و نواختند که یکی از آنها «ژاله خون شد» با شعری از «سیاوش کسرایی» و آهنگسازی«علیزاده» و خوانندگی«محمدرضا شجریان» بود.

چاووش و آغاز دیگری برای موسیقی انقلابی
بزرگان موسیقی در زمان شکل گیری انقلاب و بعد از استعفا از رادیو به خاطر کشتار ۱۷ شهریور، کانون موسیقی چاووش را تشکیل دادند و شبانه روز دست به ساخت سرودها، تصانیف و موسیقی های بی کلام زدند که از دل این فعالیت ها قطعاتی چون «رزم مشترک»ساخته و سروده «پرویز مشکاتیان» با صدای«محمدرضا شجریان»، تصنیف «برادر بی قراره» ساخته «لطفی» و خوانندگی«شجریان»، «ای ایران» با صدای «ناظری»، «اتحاد» از «علیزاده»، «شهید» به آهنگسازی «علیزاده» و خوانندگی«ناظری»، «تیغ باید خون فشاند» از «لطفی»، «ایران ای سرای امید» با صدای «شجریان»، «ای برادر» از «لطفی» و با صدای«ناظری» و …ساخته شد که بعدها در قالب آلبوم های «چاووش» در بازار موسیقی منتشر گردید. البته آلبوم «چاووش هفت» سال ۵۸ به مناسبت اولین سالگرد انقلاب اسلامی انتشار یافت و تا به امروز هر کدام از قطعات این آلبوم در مناسبت های مختلف از رسانه ملی پخش شده است. البته در کنار این قطعات آهنگ هایی در ژانر پاپ هم شکل گرفت که همانند ساخته های موسیقیدانان سنتی جای خاصی را بین مردم پیدا کرد.

شعار مبارزه
با توجه به سرنگونی رژیم شاه بسیاری از هنرمندان پاپ برای اینکه دیگر جایی برای ترویج هنر خود نمی دیدند ایران را ترک کردند اما این به منزله خالی شدن عرصه پاپ نبود چرا که هنرمندان متعهدی بودند که بر خلاف نبود شرایط مناسب هنری، با بهره گیری از فضای انقلابی در زیرزمین خانه هایشان تنها در چند روز قطعه ای را می ساختند و در دسترس مردم قرار می دادند. همین سرودها در روزهای شکل گیری انقلاب شعارهایی بود که مردم در تظاهرات ها می خواندند.

قطعاتی چون الله الله الله به آهنگسازی «فریدون خشنود» بر اساس شعری از «افشین سرفراز» و با صدای «رضا رویگری»، به لاله در خون خفته،بوی گل سوسن و یاسمن آید،بهاران خجسته باد،هوا دلپذیر شد، گل از خاک بر دمید، این بانگ آزادی با شعری از «حمید سبزواری» و خوانندگی«محمد گلریز»، خمینی ای امام از «حمید شاهنگیان»، آمریکا ننگ به نیرنگ تو ساخته «احمدعلی راغب»، سرو آزادی به آهنگسازی«حمید شاهنگیان» و… محصول این روزهاست که بعد از پیروزی انقلاب به وفور از رادیو و تلویزیون پخش شدند.

رنگ مقاومت
در زمانی که مردم با موسیقی های دوران پیروزی روزگار می گذراندند موسیقی دیگری که خالق آن تانک ها و هواپیماهای جنگی بودند در گوش همگان پیچید.

موسیقی انفجار، موسیقی فریاد، موسیقی مسلسل و رگبار تمامی شهرها را به یکدفعه پرکرد اما هنرمندان نگذاشتند این موسیقی بر روی کاغذهای نت ایران نگاشته شود چرا که آنها خود موسیقی دیگری را خلق کردند و با آن از میهن خود دفاع کردند.

در واقع در این دوران نابسامان هنرمندان نیز در کنار رزمندگان با هنرشان به جنگ با دشمن پرداختند و به قول خودشان سازشان اسلحه ای شد برای دفاع وموسیقی شان نیرویی برای مقاومت .

در این زمان ۸ ساله با این انگیزه فراوان قطعات بسیاری خلق شد که در شهرها، جبهه ها و سنگرها برای تقویت روحیه رزمندگان و مردم و تضعیف روحیه دشمنان پخش می شد و زبان به زبان می چرخید تا به امروز که همگی آنها عنوان موسیقی جنگ را به خود گرفتند.

سی سالگی موسیقی انقلاب
جریان سیال موسیقی بعد از جنگ همانند زندگی ادامه یافت و هر روز فراز و نشیب های زیادی را به خود دید. قطعات زیادی در این سال ها ساخته شد. هنرمندان جوان پا به عرصه گذاشتند و هر روز بر تعداد گروه های موسیقی افزوده شد و موسیقی های رنگارنگی شکل گرفت. تا به امروز که ۳۰ سال از انقلاب می گذرد.

نوای سمفونی انقلاب
سی سالگی انقلاب در حالی جشن گرفته می شود که در تنها سالن پایتخت نوای سمفونی بزرگ انقلاب طنین انداز شد.

این اثر که به مناسبت سی امین سال انقلاب توسط مجید انتظامی و به سفارش معاونت هنری ارشاد ساخته شده روایتگر پیام بزرگ جمهوری اسلامی یعنی صلح است. سمفونی انقلاب شامل ۴ فصل است که در هر فصل تمامی احساسات آهنگساز که در نهایت تمامی آنها به پیام صلح ختم می شود، گنجانده شده است.به گفته انتظامی این اثر با شعری از سعدی آغاز می شود به طوری که ابتدا این شعر خوانده و سپس موسیقی شروع می شود و از آنجایی که این پیام کلی امکان تنوع بیشتر را به من داده و به خاطر برقراری ارتباط بیشتر با مخاطب در قسمت اول اثر که موسیقی صلح است از پاپ و مردمی تر استفاده کردم که در آن یک خواننده پاپ در کنار ارکستر قرار می گیرد.

انتظامی در ساخت این سمفونی از ژانر سنتی نیز استفاده کرده براین اساس علی مینوسپهر خوانندگی این بخش را بر اساس اشعاری از بیگی برعهده دارد.

هرکس در وهله اول با شنیدن نام سمفونی انقلاب در ذهن خود موسیقی کوبنده ای را تصور می کند اما بر عکس این اثر نه تنها کوبنده نیست بلکه بسیار آرام و عاشقانه و القا کننده پیام عشق است به طوری که از همان ابتدا پیام عشق و صلح را هدیه می کند.

در بیشتر وشاید بتوان گفت در تمامی کنسرت ها هیچگاه شاهد حضور مسئولین هنری نیستیم اما از سال گذشته با ساخت آثار مناسبتی مسئولین نیز به جمع مخاطبین کنسرت ها پیوستند و نظاره گر هنرنمایی هنرمندان شدند. اما اتفاق خوشایندی که به همراه سی سالگی انقلاب در حال رخ دادن است حضور پررنگ مسئولین در اجرای سمفونی انقلاب بود چرا که این اثر ابتدا برای مسئولین و مدیران ارشد نظام از جمله رئیس جمهور اجرا شد بعد برای مخاطبان. درواقع با این کار مسئولین اولین مخاطبان این کنسرت بودند.

انتشارسرود های انقلابی شاخص
بعد از گذشت ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز موسیقی صدا و سیما شاخص ترین سرود های انقلابی را در قالب آلبومی منتشر خواهد کرد.این اقدام هم اکنون در حال انجام شدن است به طوری که تمام آثار از همه آرشیو ها جمع آوری شده اند و هم اکنون کمیته ای متشکل از رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما و چند تن از کارشناسان باز شنوایی می شوند .این مجموعه بالغ بر ۶۰۰ ، ۷۰۰ قطعه است که تمام سرود های انقلاب و دفاع مقدس را از پیروزی انقلاب تا بعد از ۸ سال دفاع مقدس در بر می گیرد.در ابتدا انجام این کار از سوی احمدعلی راغب صورت گرفت وقرار بود با اتمام کار اواخر تابستان سال گذشته و در نهایت اوایل مهر امسال منتشر شوند ولی راغب اعلام کرد چون آرشیو ها در صدا و سیما پراکنده هستند جمع آوری نیاز به زمان بیشتری دارد.در زمانی که کار به نیمه رسیده بود راغب از انجام دادن این کار کنار رفت و افشین رامین مسئولیت را به عهده گرفت. او در نظر دارد علاوه بر موسیقی های دوران انقلاب آثار فاخر ساخته شده در طول ۳۰ سال گذشته را نیز در این مجموعه قرار دهد.به دنبال انتشار سروده های انقلابی و نیز اجرای سمفونی بزرگ انقلاب قرار است این سمفونی بعد از اجرا به همراه دیگر آثار مناسبتی که در چند سال اخیر ساخته و اجرا شده اند در قالب یک آلبوم موسیقی در بازار منتشر شوند. بر این اساس مراحل کار هم اکنون در موسسه رسانه های تصویری و دیگر مراکز در حال انجام است تا در آینده ای نزدیک در دسترس عموم قرار گیرند.

ایمان ملکی‌
موسیقی در خفا، ایمان ملکی‌، رنگ و روغن روی بوم،70*100 سانتی متر، 1375
افراد حاضر در تصویر: محمدرضا لطفی در حال نواختن تار- محمدرضا شجریان در حال خواندن آواز- پرویز مشکاتیان در یک موقعیت نادر در حال نواختن سه تار- عبدالنقی افشارنیا در حال نواختن بربط- بهمن رجبی در حال نواختن تنبک- مجید درخشانی در حال نواختن تار- پشنگ کامکار در حال نواختن سنتور- هادی منتظری در حال نواختن کمانچه- بهزاد فروهری در حال نواختن نی

منبع: روزنامه فرهنگ آشتی – بهمن ۱۳۸۷

ارسال شده به تاریخ 17 بهمن 1392
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS