بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت دوم SAAZBUZZ

بهترین آلبوم های 2015 از نگاه منتقدین نیویورک تایمز | قسمت دوم

برگردان: تایماز منقبتی

4 منتقد موسیقی نشریه ی نیویورک تایمز بهترین آلبوم های پاپ و جز سال 2015 را برگزیده اند.

منتقد: بن راتلیف  (Ben Rafliff)

 The Epic, Kamasi Washington

این آلبوم حدود 3 ساعت است، کار یک گروه جز 10 نفره، ارکستر و گروه کر. گروه محوری نوازندگانی اهل لوس آنجلس­ اند که همگی بین 30 تا 40 سال سن دارند و حدوداً از 15 سال قبل با هم کار کرده ­اند. آلبوم نشانه­ هایی از موسیقی کولترین (Coltrane) -نوازنده ­ی مشهور ساکسیفون در آمریکا، فانک دهه­ ی 70، موسیقی مذهبی و آموزه ­های موسیقی کلاسیک. و اگر فکر می ­کنید که این آلبوم باید جمع­ وجورتر از این­ها باشد، اصل مطلب را درنیافته ­اید: درواقع این تعدد ساز و جنس موسیقی دغدغه­ ­ی اصلی سازندگانش بوده است.

To Pimp a Butterfly, Kendrick Lamar

بیانیه ­ی هیپ هاپ کندریک لامار به تمامی یک تناقض است: خودبسنده، اما مبتکرانه؛ متراکم اما چابک؛ باحال اما غم­زده؛ و فاتح اما دل­شکسته.

Sounds and Cries of the World, Jen Shyu

خانم شیو نماینده­ ی نسل تازه­ ای از بداهه ­نواز-آهنگساز-تبارشناس موسیقی است و این آلبوم نتیجه­ ی کار او در عرصه­ ی موسیقی در شرق دور (تیمور شرقی، اندونزی، تایوان و کره­ی جنوبی) است و نیروی محرکش صدای عجیب خود او و چرخه­ ای از بداهه ­نوازی­های فرد اعلاست.

Ava PatryaYndiaYracema, Ava Rocha

آوا روشا، خواننده ­ی برزیلی، زیبایی ­شناسی و نشاط جنبش­های موسیقایی استوایی اواخر دهه ­ی 60 را با راک جدید، فانک، سامبا، بداهه­ نوازی­ های آزادانه و آهنگسازی­ های مجدانه در هم آمیخته است. کمتر آلبومی در سال گذشته چنین عمیق و هم­زمان مفرح بوده­ اند.

Predatory Headlights, Tenement

یک پانکِ ملودیک و درخشان از گروه سه نفره ­ی خودساخته ­ای اهل ویسکانسین. موسیقی پانک آن­ها آنقدر وسیع هست که جزئیات ترانه ­هایی تراز اول، برخی تصنیف­ها و پاساژهای بلند –مانند قطعات سست و بی ­قاعده­ ی پرکاشن جان کیج جوان-  را در خود بگنجاند.

Divers, Joanna Newsom

تازه ­ترین اثر نیوسام مانند بسیاری از آلبوم ­های خوب سال پیچیده و هنرمندانه است. آلبوم او درعین ­حال ترکیب متراکمی است از استعدادهای ذاتی ­اش. او نه یک خواننده­ ی منزوی با صدایی غریب که یکی از بهترین ترانه­ سرا-خواننده­ های دوران ماست.

Au De La, Big | Brave 

Big | Brave  گروهی جوان، پرصدا و مختصر و مفید است با دو گیتار و درامز، اهل مونترال. فضای بین نوای این سازها را صدای خواننده­ ی گروه، رابین واتی (Robin Wattie) پر می ­کند که به اندازه­ ی لحظات بزرگ موسیقایی آلبومشان اهمیت دارد.

Partenika, Marta Sánchez Quintet 

سانچز نوازنده ­ی پیانوی جز ساکن نیویورک است که ملودی­ هایی قدرتمند و گاه از جنس موسیقی محلی می­ نویسد، اما درِ هر نوع تفسیر و تغییر را برای گروهش باز می­ گذارد.

High, Royal Headache

آلبوم دوم این گروه آشفته ­ی استرالیایی به چیزی که می­ توان پانک گاراژ نامید روح و جوهر بخشیده است. این آلبوم که صدای سرزنده و استثنایی خواننده ­ی گروه به نام شوگان (Shogun) گل سرسبدش است، راهنمای سفر شماست به سوی عشق، تمنا و خشم.

ارسال شده به تاریخ 1 اسفند 1394
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS