هدفون و انواع آن SAAZBUZZ

هدفون و انواع آن

حمید فتح اله زاده

امروزه هدفون‌ها از پرکاربردترین لوازم جانبی الکترونیکی حساب می‌شوند که بسته به ساختار و کاربردشان به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی شامل دو گروه اصلی است:

هدفون‌های حرفه‌ای:

هدفون‌های حرفه‌ای معمولاً در استودیوهای موسیقی و صدا استفاده می‌شوند و با نام «هدفون مانیتورینگ» شناخته می‌شوند. این هدفون‌ها مانند اسپیکرهای مانیتورینگ صدایی با پاسخ فرکانسی تقریباً «Flat» ارائه می‌دهند. پاسخ فرکانسی، یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب هدفون و اسپیکر حرفه‌ای و در واقع نشان دهنده‌ی میزان صداقت آن‌ها در پخش فرکانس‌های مختلف است. در اصطلاح عامیانه‌تر، پاسخ فرکانسی، میزان رنگ‌شدگی صدا در بازه‌های مختلف فرکانسی توسط اسپیکر‌های مختلف است. پاسخ فرکانسیِ فِلَت کمک می‌کند تا مهندسین صدا بتوانند تصمیم درستی برای صدای مورد نظر خود بگیرند. فِلَت کردنِ پاسخ فرکانسیِ اسپیکرها و هدفون‌های مانیتورینگ، یک روندِ مهندسیِ بسیار پیچیده‌ست و همواره چالش اصلی و برگ برنده‌ی شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده‌ی آن‌ها بوده و هست. عامل مهمِ دیگر، گستره‌ی فرکانسیِ وسیع‌ترِ هدفون‌های مانیتورینگ نسبت به نمونه‌ی غیرحرفه‌ایِ آن‌هاست. اگر تجربه‌ی استفاده از این نوع هدفون‌ را داشته باشید قطعاً توجه شما به حس کردنِ صداهایی که قبلاً با هدفون‌های دیگر قابل شنیدن نبود، جلب شده است!

هدفون‌های غیرحرفه‌ای:

هدفون‌های غیرحرفه‌ای، پرکاربردترین گونه‌ی هدفون‌هاست و تنوع بسیار زیادی دارد. از هدفون‌های داخل جعبه‌ی موبایل گرفته تا هدفون‌های خوش آب و رنگ دیگری که در اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، غالباً در این گروه جای دارند. «خوش آب و رنگ» بهترین اصطلاح برای این هدفون‌هاست؛ زیرا برخلاف هدفون‌های مانیتورینگ، بنای ساختشان بر اغراق و تأکید بر بازه‌های فرکانسیِ مشخصی‌ست که برای گوش انسان خوش آهنگ است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. این رنگ‌آمیزی صدا باعث می‌شود این هدفون‌ها از لحاظ صداقت در صدا قابل اعتماد نباشند اما در عوض بسیار گوش‌نوازترند.

پس اگر به صورت حرفه‌ای موسیقی و حیطه‌ی مهندسی صدا را دنبال می‌کنید وجود یک هدفون حرفه‌ایِ مانیتورینگ، برای شما الزامی‌ست و چنان‌چه برای کاربردی غیر از این، از هدفون استفاده می‌کنید، خرید یک هدفون غیرحرفه‌ایِ هیجان انگیز را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

هدفون‌ها در دسته‌بندی دیگری به دو گروه پشت‌بسته «Closed Back» و پشت‌باز «Opened Back» تقسیم می‌شوند. «پشت‌بسته» بودن به این معناست که صدای پخش شده توسط هدفون(هنگامی که روی گوش شماست) به محیط بیرون منتقل نمی‌شود. این هدفون‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های ایزولاسیون از نشتِ صدا یا همان «Sound Leakage» جلوگیری می‌کنند و کاربرد اصلی آن‌ها هنگام ضبط صداست زیرا از ورود ناخواسته‌ی صدای هدفون به میکروفن جلوگیری می‌کنند. اما همین ایزوله بودن باعث خستگی گوش انسان در استفاده‌ی مداوم از آن‌ها شده و غیر از کاربرد ذکر شده، انتخاب آن پیشنهاد نمی‌شود. در طرف مقابل، هدفون‌های «پشت‌باز» رفتاری عکسِ هدفون‌های «پشت‌بسته» دارند و بهترین گزینه برای گوش دادن به موسیقی به شمار می‌روند. هدفون‌های نیمه‌بسته «Semi Closed» گونه‌ی دیگری از هدفون‌هاست که ویژگی‌ها وکاربردی بینابینِ دو مورد فوق دارد.

دسته‌بندی دیگر هدفون‌ها، در واقع به ظاهرِ فیزیکیِ هدفون مربوط می‌شود؛ یعنی اینکه هدفون شما چه شکلی‌ست. این دسته‌بندی شامل سه گروه اصلیِ «Over Ear»، «On Ear» و «In Ear» می‌شود. در این طبقه‌بندی همانطور که از اسمشان پیداست، نحوه‌ی قرارگیری هدفون بر روی گوش اهمیت می‌یابد و موقعیت هدفون(داخل،اطراف یا روی گوش) را توصیف می‌کند. انتخاب هریک از آن‌ها مقوله‌ای کاملاً سلیقه‌ای‌ست اما توصیه می‌شود تا حد امکان هدفون‌های «In Ear» را انتخاب نکنید زیرا در طولانی مدت باعث کاهش حساسیت گوش شما به صدا و ضعف شنوایی می‌گردد.

فارغ از هدفونی که انتخاب کرده‌اید اگر به سلامتِ گوش و شنوایی خود اهمیت می‌دهید به هیچ عنوان با صدای بلند و به مدت طولانی از هدفون استفاده نکنید! هنگامی که شما صدا را از طریق اسپیکر می‌شنوید در واقع مولکول‌های هوا واسطه‌ی میان منبع صوت و گوش شما هستند و از فشار صوتی ناشی از ارتعاش ووفرهای اسپیکر می‌کاهند. این در حالی‌ست که هدفون‌ها صدا را به صورت مستقیم و بدون واسطه به گوش شما هدایت می‌کنند و می‌توانند آسیب‌دهنده باشند.

منبع: www.noise.reviews

ارسال شده به تاریخ 27 آبان 1396
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS