لئونارد کوهن؛ ادبیات، موسیقی و روابط عاشقانه SAAZBUZZ

لئونارد کوهن؛ ادبیات، موسیقی و روابط عاشقانه

آنچه علاوه بر آثار موسیقی لئونارد کوهن به تاثیر و شهرت او افزوده است اشعار، نوشته‎های ادبی و روابط عاشقانه اوست.

اما او همواره مصمم بود که خود را به عنوان یک ترانه سرا و آهنگساز تثبیت کند. کوهن مانند هم دوره‎ای‌های خود با ظهور راک‌ اند رول مسحور و متاثر شده بود و در مصاحبه‎های خود از موسیقی راک و ستاره‎های آن تمجید می‎کرد. “من همیشه عاشق راک بوده‎ام. اولین باری که صدای الویس پریسلی را شنیدم، چقدر خیالم راحت شد و تا چه حد احساس قدردانی کردم که این همه احساس و عواطفی که او (الویس) و بسیاری از ما در خود نگه داشته بودیم شیوه بیان خاصی پیدا کرده است.”

لئونارد کوهن در طول زندگی خود با افسردگی دست و پنجه‎ نرم می‎کرد. روحیه پوزش‎طلبانه و افتادگی طنزآمیزش بارها در ترانه‎هایش منعکس شده است.

او در ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۴ در وست مانت، محله‎ای ثروتمندنشین به دنیا آمد. مادرش از لیتوانی به کانادا مهاجرت کرده بود و پدرش اجداد لهستانی داشت و صاحب یک لباس فروشی پر رونق بود.

هنگامی که لئونارد تنها ۹ سالش بود پدرش درگذشت و حساب پس‌اندازی را به عنوان ارث برای پسرش به جا گذاشت تا بتواند علاقه‎اش به ادبیات را پیگیری کند.

کوهن جوان در یک مدرسه یهودی خصوصی به تدریس پرداخت و در آنجا نواختن گیتار را آموخت. در همان جا گروه فولکلوریک باک اسکین بویز را تشکیل داد.

دلیلش هم این بود : “دخترها با گیتار تحت تاثیر قرار می‎گیرند.”

او در ۱۹۵۱ در دانشگاه مک‎گیل نام نویسی کرد تا در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کند.

کوهن اولین مجموعه شعر خود را در ۱۹۵۶ با عنوان “بگذارید اسطوره‎ها را مقایسه کنیم” منتشر کرد.

اشعارش با استقبال زیادی روبرو شد و بعد از یک سال تحصیل در دانشگاه کلمبیا، در نیویورک تمام وقت به کار نویسندگی مشغول شد. دومین مجموعه شعرش در ۱۹۶۱ و در سن ۲۷ سالگی با عنوان “جعبه ادویه زمین” منتشر شد.

این مجموعه به محبوب‎ترین اثر کوهن تبدیل شد و جایگاه او را به عنوان یک شاعر جدی تثبیت کرد.

در ۱۹۶۳ به جزیره‌ کوچک هیدرا در یونان نقل مکان کرد و در آنجا اولین رمان خود را به نام بازی محبوب منMy Favourite Game نوشت. در آنجا با معشوقه‎ نروژی خود، ماریان ینسن زندگی کرد که اخیرا بعد از مرگ او، نامه‎ای برایش نوشت: “خداحافظ ماریان”.

لئونارد کوهن در ۱۹۶۷ به نیوریوک رفت و مصمم بود که کار حرفه‎ای خود را در زمینه آهنگسازی و ترانه سرایی شروع کند.

اولین آلبوم او تحت عنوان آهنگ‎های لئونارد کوهن با آنکه موفقیت تجاری نداشت اما برای عاشقان موسیقی فولکلوریک به آلبومی کلاسیک تبدیل شد.

ترانه سوزان بر اساس شعری که نوشته بود یکی از پر فروش‎ترین آهنگهای جودی کالینز، خواننده‎ آمریکایی شد و بارها توسط خواننده‎های دیگر بازخوانی شد.

در طول هفت سال بعد، او سه آلبوم دیگر منتشر کرد؛ ترانه‎هایی از اتاق، ترانه‎های عشق و نفرت، پوست تازه، مراسم کهنه. در دهه هفتاد هر سه آلبوم را در تور کنسرت‎های خود در آمریکا، کانادا و اروپا به اجرا درآورد.

انتشار آلبوم پنجم، مرگ یک مرد زن‎باره با شکست مواجه شد. کوهن با تهیه کننده‎اش، فیل اسپکتور بر سر شگردهای تکنیک ضبط صدا در افتاد و آلبوم حاصل اثر خوبی از آب در نیامد.

تا اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ موسیقی کوهن دیگر محبوبیت خود را از دست داده بود. اما در ۱۹۸۵ با انتشار آلبوم Various Positions یا موقعیت‎های گوناگون دوباره محبوبیت و شهرت او احیا شد.

این آلبوم شامل تک آهنگ هله‎لویا بود که در میان آثار کوهن بیشترین بازخوانی و اجرا را توسط خوانندگان مشهور جهان داشته است.

در ۱۹۹۱ انتشار آلبومی به احترام و قدردانی از لئونارد کوهن که در آن هنرمندانی چون گروه آر ای ام، پیکسیز و جان کیل آهنگهای او را به اجرا درآورده بودند، یک بار دیگر نام این هنرمند را سر زبان‎ها انداخت.

اما او دیگر در این برهه از زمان به اندیشه‎های بودایی گرایش پیدا کرده بود و بیشتر وقت خود را در صومعه‎ بوداییان در کالیفرنیا می‎گذراند. او بالاخره در سال ۱۹۹۶ به آنجا نقل مکان کرد و تصمیم گرفت که یک راهب بودایی شود.

سه سال بعد با انبوهی از آثار تازه از آنجا خارج شد که بعضی از آنها در ۲۰۰۱ جای خود را در آلبومی دیگر با عنوان ده آهنگ جدید پیدا کردند.

لئونارد کوهن در سال ۲۰۰۵ بعد از آگاه شدن از آن که کلی لینچ، مدیر و معشوقه سابقش از صندوق بازنشستگی او پنج میلیون دلار برداشت کرده، مجبور به برگزاری کنسرت‌های جدیدی در سراسر دنیا شد.

با آنکه کوهن در پرونده شکایت از او برنده شد و دادگاه دستور پرداخت خسارت قابل ملاحظه‎ای صادر کرد، خانم لینچ هیچ مبلغی پرداخت نکرد.

در سال ۲۰۰۸ کوهن نه تنها در زمره تالار مشاهیر راک اند رول قرار گرفت بلکه بعد از ده سال و اندی اولین تور کنسرت جهانی خود را آغاز کرد که شامل حضور او در فستیوال موسیقی گلاستنبری در بریتانیا و اجرای هله‎لویا هم می‌شد، این اجرا با شور و هیجان بی‎سابقه تماشاچیان روبرو و به یکی از به یاد ماندنی‎ترین لحظات این جشنواره موسیقی تبدیل شد.

در ۲۰۱۲ آلبوم “ایده‎های کهنه” Old Ideas به پرفروشترین آلبوم دوران کاری اش تبدیل شد. بسیاری از منتقدان ترانه‏‌های این آلبوم را انعکاس افکار و ارزش‎های اخلاقی خود او توصیف کردند.

     “ویژگی کار من افسردگی نیست، بلکه جدیت است. خندیدن را دوست دارم اما فکر می‎کنم جدیت نیز لذت‎بخش است. همه ما می‎دانیم که وقتی می‎رویم در اتاقمان و در را می‎بندیم و با قلب و احساسات خود تنها می‎شویم، اصلا خنده‎دار نیست.”

منبع: بی بی سی

ارسال شده به تاریخ 22 آبان 1395
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS