به مناسبت 80 سالگی استیو رایش از پیشگامان موسیقی مینیمال SAAZBUZZ

به مناسبت 80 سالگی استیو رایش از پیشگامان موسیقی مینیمال

استیو رایش (Steve Reich ) یکی از مهمترین و برجسته ترین آهنگسازان حال حاضر آمریکاست که با  افتخارات  گسترده ای به دهه‌ی نود زندگیش پا نهاده است.

بسیاری از منتقدین موسیقی او را آهنگساز درجه‌ی یک آمریکا می دانند، حتی برخی از آنها در تمجید او، پا را از این هم فراتر می گذارند. “نیویورکر” به او لقب ” مهمترین متفکرِ منحصربفردِ موسیقی، در زمان ما ” را داده است و همچنین ” نیویورک تایمز ” او را یکی از بزرگترین آهنگسازان قرن اخیر ” در نظر می گیرد. روزنامه گاردین او را از معدود آهنگسازانی می‌داند که در مسیر تاریخ موسیقی تغییر ایجاد کرده‌اند و  جان آدامز موسیقیدان آمریکایی معتقد است که استیو رایش نقش عمده‌ای در یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های موسیقایی قرن بیستم داشته است.

او برنده‌ی دو جایزه‌ی گرمی به فاصله‌ی ده سال شده است. جایزه اول را در سال 1988 برای “Different Trains” و جایزه دوم را در سال 1998 برای ” Music for 18 Musician” دریافت کرده است. استیو رایش فراتر از مرزهای آمریکا  بر موسیقی دنیا تأثیرگذار بوده است.

آهنگ‌سازی خارج از قاب

استیو رایش، 3 اکتبر 1936 در نیویورک بدنیا آمد. ابتدایی ترین تجربه‌ی موسیقی رایش در 14 سالگیش رخ داد، هنگامی که او موسیقی یوهان سباستین باخ و ایگور استراوینسکی را شنید. او به عنوان پرکاشنیست موسیقی جَز فعالیت می کرد و مدرک فلسفه خود را از دانشگاه کرنل ” Cornell University ” – قبل از دنبال کردن موسیقی در مدرسه جولیارد Juilliard school  و همچنین دوره‌ی تابستانی دانشگاه آگرا در غنا – اخذ نمود. تحصیل و مطالعه در غنا زیر نظر استاد درامزِ قبیله ایو ” Ewe Tribe” و بعد از آن عمیق شدن در موسیقی گامِلن بالی ( Gamelan Music موسیقی سنتی بالی )، نگرش وسیعی از فرهنگ های غنی موسیقی و فراتر از موسیقی کلاسیک غربی به رایش داد.

Music for 18 Musicians”, “Piano Phrase,” “Clapping Music,” “Different Train” “Drumming” and “Typing Music” ” در میان آثار رایش آثار برجسته ای هستند. هرچند نفوذ و اهمیت این آثار در کارهای موسیقیدانان دیگر بیشتر از وجود خودشان به عنوان یک اثر موسیقایی است.

 اگر چه استیو رایش برچسب ” موسیقی مینیمال ” را دوست نداشت اما تآثیر و نوآوری او در این سبک – به همراه بعضی از همکارانش مثل فیلیپ گلس، جان آدامز و تری ریلی که در دهه‌ی 60 میلادی صدای جدیدی را در سالن های کنسرت معرفی کردند – غیر قابل انکار است.

رایش پس از تولد هشتاد سالگیش در چند ماه آینده برنامه هایی در نیویورک، کلن آلمان، آیندهوون هلند خواهد داشت.

ارسال شده به تاریخ 12 مهر 1395
پیشنهاد سازباز SAAZBUZZ SUGGESTS